dinsdag 11 maart 2014

De boterham revolutie

Mijn zoon (12) gaat sinds begin dit jaar naar de middelbare school. Waar hij “vroeger” op de basisschool nog met zijn spiderman-trommeltje met 2 boterhammen met worst en wat lekkers op pad ging en tevreden thuis kwam bleek al gauw dat dit op de middelbare “not done” was. Eerst veranderde de bekers drinken in flesjes en al gauw moest het brood trommeltje neutraal zijn of een zakje worden. Vrij kort  daarna kwam hij ineens meermalen per week met de vraag of hij geld mee mocht naar school. Nou ben ik geen voorstander van elke dag iets kopen maar zo af en toe doe ik het zelf ook dus kwamen we op een compromis: eens per week geld mee en de andere dagen boterhammen. Bij navraag bleek dat er op school een kantinewinkeltje is waar broodjes worden verkocht en, geef hem eens ongelijk, zoonlief blijkt niet bestand tegen de verleiding van het lekkers dat wordt aangeboden. Tosti’s, broodje kipcorn en andere vette heerlijkheden passeerde de revue, bij voorkeur vergezeld van een blikje “dr Pepper”. Nou is er weinig medisch aan deze laatste dokter, het betreft een soort cola-drankje dat zichzelf aanprijst als “verantwoord, met 30% minder suiker dan vergelijkbare frisdranken”. En een kort, en weinig wetenschappelijk onderzoek leert mij dat dr pepper per blikje iets meer dan 5 suikerklontjes bevat terwijl “gewone”  cola er bijna 8 in heeft zitten. Tja…. Maar goed, de gekochte lunch dus, bestaande uit vaste rotzooi en vloeibare rotzooi. U begrijpt dat mijn moederhart hier behoorlijk moeite mee heeft en alhoewel ik echt vind dat je ook af en toe jezelf wat lekkers moet toestaan kwam het toch tot een gesprek met zoonlief. Nou ja…… gesprek….? Als je 12 bent dan is een gesprek toch echt al gauw een discussie en alles wat moeder zegt al gauw stom of vervelend, maar toch hebben we maar eens om tafel gezeten om samen door te nemen wat we met die lunch aanmoeten. Het argument “dat alles daar veel lekkerder” is kon ik bijzonder weinig tegenin brengen. Je kun mij persoonlijk wakker maken voor een broodje goulash kroket dus ik snap best de verleiding van het kantinewinkeltje. Het argument geld en ongezond kon hij weer niet omheen. Dus bleven we steken op “zo lekker”.  Tja….. Ik kon hem echt geen ongelijk geven. Mijn werkplek bevind zich op loopafstand van de La Place en van MacDonals en ook bij mij wordt de vergelijking met mijn arme bruine boterham met kaas nooit gewonnen door mijn bammetje kaas.

’s Avonds in bed lag ik er nog eens over na te denken. En in het kader van “het leven is een feest maar je moet wel zelf de slingers ophangen” bedacht ik ineens dat we dan zelf maar een feestje van de lunch moeten maken. Dus de volgende dag iets anders boodschappen gedaan en zoonlief een trommeltje meegegeven met daarin keurig verantwoorde bruine boterhammen met gegrilde kalkoenfilet, sla, alfalfa en een paar druppeltje mosterd/dille dressing. Het zag er bijzonder fleurig uit en samen met een beker mangosap meegegeven naar school. Voor mezelf hetzelfde klaar gemaakt en ik moet zeggen, met smaak gegeten onder de middag. Bij thuiskomst kreeg ik van zoonlief een knuffel en een lege broodtrommel. 1-0 voor moeder. De volgende ochtend iets soortgelijks in elkaar gezet met gekookt ei, komkommer en klein beetje bacon. Ik zat me om half 11 al te verheugen op mijn lunch maar dwong mezelf te wachten tot 12 uur. De combi was niet slecht en ook zoonlief had de trommel leeg en vroeg of er op dag 3 een extra boterham mee mocht. 2-0.  Inmiddels zijn we een paar weken verder en heeft de “kleine” man nog niet 1 keer om geld gevraagd voor een gekochte lunch. Maar, en daarin schuilt natuurlijk het gevaar, ondertussen zit ik wel met een probleem. Wat ook hier loop ik tegen een gebrek aan inspiratie aan. Creatief als ik ben heb ik inmiddels gegoocheld met sla, alfalfa, tuinkers, ei, philadelphia, komkommer, tomaat, kaas en diverse magere vleessoorten, maar de sla komt ondertussen wel mijn neus een beetje uit. Hoe lekker het ook is, ook hier is variatie natuurlijk wel het sleutelwoord. Op mijn vrije dag thuis, als zoonlief op pad is, schuif ik lekker een dikbelegde witte boterham met pindakaas naar binnen en kan ervan smullen als was het een taartje. Roep dan maar eens tegen je kind dat het allemaal gezond moet. Dus ga ik vanavond maar weer eens achter google om nog leuke recepten te zoeken. Lekker, gezond en binnen 10 minuten klaar. Of ik zet een leuke advertentie op facebook : "vrouw zoekt man die van koken houdt. Bij voorkeur zonder ochtendhumeur....."

1 opmerking:

  1. Zorg dan aub dat die " man" ook kan klussen als je m vind??? Dan kan ik zeggen: Ik heb een vriendin en haar man heeft ons uitgenodigd voor een heerlijke maaltijd, en ook aangeboden om mijn plinten in huis er" even " op te zetten, want ach, voor een handige man, fluitje van een cent! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen